Hamulce montowane w nowoczesnych samochodach osobowych są opisywane jako hamulce tarczowe. Na tej podstawie można dojść do wniosku, że część o nazwie tarcza hamulcowa to kluczowa część tego rodzaju hamulców i będzie to wniosek słuszny. Nie dziwi więc fakt, że wielu kierowców czy to modyfikując swoje samochody, czy korzystając, z okazji jaka nadarza się podczas wymiany tej części postanawia zamontować nieco bardziej wydajną wersję tej części, taką jak te na stronie signeda.pl. Żeby to jednak zrobić rozsądnie warto wiedzieć do czego w ogóle tarcza hamulcowa służy i jakie są jej rodzaje.
Zasada działania hamulców tarczowych
W samochodach wyposażonych w samochody tarczowe, czyli niemal wszystkich samochodach, jakie można spotkać na naszych drogach, do koła przymocowana jest obracająca się wraz z kołem okrągła metalowa tarcza, przy której zamontowane są nieruchome zaciski. W momencie hamowania zaciski dociskają do tarczy klocki hamulcowe, w wyniku czego pojawia się duże tarcie i koła zwalniają.
Opisana powyżej zasada działania ma swoje zalety, jest stosunkowo niezawodna i skuteczna a przy tym tania i łatwa w obsłudze, ale ma też swoje ograniczenia. Podstawowym jest ogromna ilość ciepła, jak pojawia się na tarczach w wyniku dużego tarcia. Problem ten jednak można rozwiązać poprzez zastosowanie większych zacisków i bardziej zaawansowanych technologicznie tarcz, których rodzaje opisujemy poniżej:
-
Tarcze pełne — ten rodzaj tarcz można znaleźć w większości samochodów osobowych. Tarcze pełne, jak wskazuje ich nazwa, są wykonane z jednolitego kawałka stali uformowanej w kształt dysku.
-
Tarcze wentylowane — ten rodzaj tarcz posiada specjalne wycięcia i otwory, dzięki którym powietrze tuż przy tarczy jest wprawiane w ruch, przez co ciepło jest rozpraszane szybciej.
-
Tarcze nacinane — przypominają mocno tarcze wentylowane z tą różnicą, że posiadają specjalne rowki, dzięki którym nie tylko przepływ powietrz wokół tarczy jest lepszy, ale pomagają też usuwać z tarczy wodę, zabrudzenia, pył z klocków i inne zanieczyszczenia, co dodatkowo poprawia osiągi hamulców.
-
Tarcze nawiercane — takie tarcze są często wynikiem pracy tunera amatora, ale są również produkowane przez profesjonalne firmy. Wykonanie sporych otworów w tarczy nie tylko ma opisane wcześniej zalety, ale też zmniejsza masę samej tarczy, dzięki czemu zmniejsza się nieamortyzowana masa, ale spada wytrzymałość takiej tarczy.
Tarcze hamulcowe można też podzielić ze względu na zastosowany materiał. W przeważającej większości zastosowań stosuje się co prawda stal, ale w samochodach wyczynowych stosuje się również tarcze kompozytowe, gdzie stosuje się takie zaawansowane materiały jak karbon czy ceramika. Szczególnie te ostatnie, czyli ceramiczne tarcze hamulcowe uchodzą za niedościgniony przykład tarcz, które są w stanie odprowadzić ogromną ilość ciepła i pracować nieprzerwanie przez dłuższy czas. W związku z tymi właściwościami tarcze ceramiczne są stosowane w samochodach luksusowych i supersamochodach.
Materiał zewnętrzny